Texty, které možná chápeme jinak
+2
Alžběta
Věra Kolafová - quaero
6 posters
Strana 1 z 1
Texty, které možná chápeme jinak
Často se tu pořád dokola objevují citace textů, které se nám u SJ dostaly pod kůži a tak nám sami v mozku naběhnou, když dojde k vzorové situaci. To je typický dopad "vymývání mozku" a nastavování synapsí v podobě velmi jednoduchých vysvětlení, která se pak automaticky vybavují v situacích, ve kterých je třeba.
Často jde ale o chybný výklad.
Vzpomenete si na nějaký takový text?
Začnu kontextem často užívaného textu - "nejít nad to, co je psáno", kterým jsme bývali u SJ napomínáni, když jsme něčemu z Písma rozuměli jinak, než chtěl VRO. Posuďte sami, jestli tam jde opravdu o to, jak to bylo používáno?
1.Korinťanům 4:2-7
Od správců se nežádá nic jiného, než aby byl každý shledán věrným. Mně tedy pramálo záleží na tom, soudíte li mě vy nebo jakýkoliv lidský soud. Vždyť ani já nejsem soudcem sám nad sebou; ničeho si nejsem sice vědom, tím však ještě nejsem ospravedlněn, neboť mým soudcem je Pán. Nevyslovujte proto soudy předčasně, dokud Pán nepřijde. On vynese na světlo to, co je skryto ve tmě, a zjeví záměry srdcí; tehdy se člověku dostane chvály od Boha. Toto jsem, bratří, kvůli vám vztáhl na sebe a na Apolla, abyste se na nás naučili, co znamená 'ne nad to, co je psáno', a nikdo se nepyšnil jedním z nás proti druhému. Kdo ti dal vyniknout? Máš něco, co bys nebyl dostal? A když jsi to dostal, proč se chlubíš, jako bys to nebyl dostal?
Přijde mi tu spíš , že tu jde o řešení vztahů mezi jednotlivými učedníky, o to aby se nevyvyšovali, ale spíš spoléhali na Pána.
Možná to vidím špatně, nevím. Pomozte mi o tom přemýšlet - jak to vidíte vy?
Často jde ale o chybný výklad.
Vzpomenete si na nějaký takový text?
Začnu kontextem často užívaného textu - "nejít nad to, co je psáno", kterým jsme bývali u SJ napomínáni, když jsme něčemu z Písma rozuměli jinak, než chtěl VRO. Posuďte sami, jestli tam jde opravdu o to, jak to bylo používáno?
1.Korinťanům 4:2-7
Od správců se nežádá nic jiného, než aby byl každý shledán věrným. Mně tedy pramálo záleží na tom, soudíte li mě vy nebo jakýkoliv lidský soud. Vždyť ani já nejsem soudcem sám nad sebou; ničeho si nejsem sice vědom, tím však ještě nejsem ospravedlněn, neboť mým soudcem je Pán. Nevyslovujte proto soudy předčasně, dokud Pán nepřijde. On vynese na světlo to, co je skryto ve tmě, a zjeví záměry srdcí; tehdy se člověku dostane chvály od Boha. Toto jsem, bratří, kvůli vám vztáhl na sebe a na Apolla, abyste se na nás naučili, co znamená 'ne nad to, co je psáno', a nikdo se nepyšnil jedním z nás proti druhému. Kdo ti dal vyniknout? Máš něco, co bys nebyl dostal? A když jsi to dostal, proč se chlubíš, jako bys to nebyl dostal?
Přijde mi tu spíš , že tu jde o řešení vztahů mezi jednotlivými učedníky, o to aby se nevyvyšovali, ale spíš spoléhali na Pána.
Možná to vidím špatně, nevím. Pomozte mi o tom přemýšlet - jak to vidíte vy?
Věra Kolafová - quaero- Poeet p?íspivku : 1373
Reputace : 0
Body : -21
Registration date : 24. 10. 06
Re: Texty, které možná chápeme jinak
Těch textů jsou spousty, vždyť celá Bible, se dá vykládat tak, jak to dotyčnému (skupině) vyhovuje. Vždy mě na těch vašich diskuzích fascinuje, jak ty texty, které jsou mi naprosto notoricky známé, je možné vykládat jinak. Dva příklady z nedávných diskuzí:
Luk 14:25 Šly s ním veliké zástupy a on se obrátil a řekl jim:
26 "Jde-li někdo ke mně a nemá v nenávisti svého otce i matku i ženu i děti i bratry i sestry a dokonce i svou vlastní duši, nemůže být mým učedníkem." - Probíráno v souvislosti s láskou agapé. Z kontextu vyplývá, že Ježíš tento svůj výrok neřekl křesťanům ale velkému zástupu, ve kterém byli tenkrát ještě všichni Židé, protože Kristus ještě žil. No a pro křesťany by mělo platit něci jiného.
Skutky 15:29 abyste se zdržovali od toho, co bylo obětováno modlám, od krve, od masa zardoušených zvířat a od smilstva. Budete-li se chránit těchto věcí, uděláte dobře. Buďte zdrávi."
- Tento text zde byl již probírán několikrát . V souvislostí s krví i v souvislosti se smilstvem Nikdy mě nenapadlo, že je to jako rada. Že tam není napsána žádná výhružka. Jen konstatování. Nic víc nic míň.
Luk 14:25 Šly s ním veliké zástupy a on se obrátil a řekl jim:
26 "Jde-li někdo ke mně a nemá v nenávisti svého otce i matku i ženu i děti i bratry i sestry a dokonce i svou vlastní duši, nemůže být mým učedníkem." - Probíráno v souvislosti s láskou agapé. Z kontextu vyplývá, že Ježíš tento svůj výrok neřekl křesťanům ale velkému zástupu, ve kterém byli tenkrát ještě všichni Židé, protože Kristus ještě žil. No a pro křesťany by mělo platit něci jiného.
Skutky 15:29 abyste se zdržovali od toho, co bylo obětováno modlám, od krve, od masa zardoušených zvířat a od smilstva. Budete-li se chránit těchto věcí, uděláte dobře. Buďte zdrávi."
- Tento text zde byl již probírán několikrát . V souvislostí s krví i v souvislosti se smilstvem Nikdy mě nenapadlo, že je to jako rada. Že tam není napsána žádná výhružka. Jen konstatování. Nic víc nic míň.
Alžběta- Poeet p?íspivku : 82
vztah k organizaci : dříve aktivní SJ, nyní formální
Reputace : 0
Body : 6
Registration date : 08. 09. 06
Re: Texty, které možná chápeme jinak
Často se tu pořád dokola objevují citace textů, které se nám u SJ dostaly pod kůži a tak nám sami v mozku naběhnou, když dojde k vzorové situaci.
V některých případech máš pravdu. V jiných ale ne.
SJ vyjmuli jeden text a nebo jeho část (A, B, C) a dál to bylo bez diskuze.
Já například si zadám do vyhledávače potřebné slovo a z nabídky textů vyberu nejvhodnější. Zadám další slovo, které souvisí s námětem a udělám totéž. A teprve výsledek napíši.
Může se tedy stát, že nejvhodnější text je "opakován pořád dokola".Pokud jedna a jedna jsou dvě, bude to opakováno také stále.
I když je možný jiný výklad (a to se právě tady dost často děje)
Příklad. Mám deset prstů. Tedy pět na jedné ruce, a pět na druhé. Dohromady deset.
Když ale součet rozdělím a budu počítat od konce, dostanu jiné číslo.
Počítám- deset, devět, osm, sedm šest, a k tomu pět na druhé ruce a vyjde, že mám jedenáct prstů.
Podobné je to i s texty. Šikovnou kombinací, vyjde nesmysl. Na oporu svého tvrzení, mohu dodat, že mi to zjevil Duch a ne já sám...
Hvězdlický- - Sdělení Administrátora: uživatel zablokován pro porušování pravidel diskuze
- Poeet p?íspivku : 4670
Reputace : 0
Body : -158
Registration date : 30. 01. 06
Re: Texty, které možná chápeme jinak
Zjevení 22:18-20:
Já dosvědčuji každému, kdo slyší slova proroctví této knihy: Kdo k nim něco přidá, tomu přidá Bůh ran popsaných v této knize. A jestliže kdo ubere ze slov knihy tohoto proroctví, tomu Bůh odejme podíl na stromu života a místo ve svatém městě, jak se o nich píše v této knize. Ten, od něhož je to svědectví, praví: "Ano, přijdu brzo." Amen, přijď, Pane Ježíši!
U SJ jsme byli učeni, že se zde mluví o tom, že nikdo nesmí k celé Bibli přidat ani slovo a ani slovo ubrat.
Jenže...Tato slova napsal Jan na konci knihy, kterou napsal on, tedy Zjevení, a nemyslím si, že by věděl a počítal s tím, že to v budoucnu budou poslední slova Písma.
Taky si myslím, že i podle smyslu těch závěrečných vět, platí tento výrok na knihu Zjevení.
Řekla bych, že by mohlo jít o to, že chtěl Jan říci, že by lidé neměli přidávat ani ubírat slova k proroctví od Boha, v tomto případě se jednalo o Zjevení Janovo. Nešlo tedy o celou Bibli.
Což tedy zrovna SJ moc nedodrželi, když v knize "Zjevení" celé proroctví podrobně rozebrali a přidali tam své nauky.
Já dosvědčuji každému, kdo slyší slova proroctví této knihy: Kdo k nim něco přidá, tomu přidá Bůh ran popsaných v této knize. A jestliže kdo ubere ze slov knihy tohoto proroctví, tomu Bůh odejme podíl na stromu života a místo ve svatém městě, jak se o nich píše v této knize. Ten, od něhož je to svědectví, praví: "Ano, přijdu brzo." Amen, přijď, Pane Ježíši!
U SJ jsme byli učeni, že se zde mluví o tom, že nikdo nesmí k celé Bibli přidat ani slovo a ani slovo ubrat.
Jenže...Tato slova napsal Jan na konci knihy, kterou napsal on, tedy Zjevení, a nemyslím si, že by věděl a počítal s tím, že to v budoucnu budou poslední slova Písma.
Taky si myslím, že i podle smyslu těch závěrečných vět, platí tento výrok na knihu Zjevení.
Řekla bych, že by mohlo jít o to, že chtěl Jan říci, že by lidé neměli přidávat ani ubírat slova k proroctví od Boha, v tomto případě se jednalo o Zjevení Janovo. Nešlo tedy o celou Bibli.
Což tedy zrovna SJ moc nedodrželi, když v knize "Zjevení" celé proroctví podrobně rozebrali a přidali tam své nauky.
Věra Kolafová - quaero- Poeet p?íspivku : 1373
Reputace : 0
Body : -21
Registration date : 24. 10. 06
Re: Texty, které možná chápeme jinak
To máš pravdu, je tím myšlena "kniha tato" -Zjevení.
Text, který má stejný význam a je určen celému Písmu, je v
1. Korinťanům 4:6 Bratři, tyto věci jsem předal tak, abych je uplatnil na sebe a na Apolla k vašemu dobru, abyste se na našem případě naučili [pravidlo]: "Nejděte nad to, co je napsáno", abyste jednotlivě nebyli nadutí ve prospěch jednoho proti druhému
Nad to, co je psáno, znamená neubrat, nepřidat, nedávat jiný význam..
Text, který má stejný význam a je určen celému Písmu, je v
1. Korinťanům 4:6 Bratři, tyto věci jsem předal tak, abych je uplatnil na sebe a na Apolla k vašemu dobru, abyste se na našem případě naučili [pravidlo]: "Nejděte nad to, co je napsáno", abyste jednotlivě nebyli nadutí ve prospěch jednoho proti druhému
Nad to, co je psáno, znamená neubrat, nepřidat, nedávat jiný význam..
Hvězdlický- - Sdělení Administrátora: uživatel zablokován pro porušování pravidel diskuze
- Poeet p?íspivku : 4670
Reputace : 0
Body : -158
Registration date : 30. 01. 06
Re: Texty, které možná chápeme jinak
Nedávno som sa dostal k zaujímavej odpovedi na spomínaný text. Existuje päť uvažovaných návrhov ako text chápať.
1. text ako taký nedáva zmysel a slová "nad to čo je napísané" sa pri prepisovaní do textu dostali omylom z opravnej poznámky na okraji strany. Preto by tieto slová mali byť pri preklade vynechané.
2. nejaké známe príslovie "naučte sa, ako sa hovorí, …"
3. myslí sa nejaký dokument známy v komunite (Ale aký? Prečo nie je špecifikovaný?)
4. všeobecné povzbudenie dodržiavať mieru - neprekračovať hranice, čo by mohlo viesť k vyvyšovaniu sa.
5. Písmo, teda podľa vtedajšieho chápania SZ.
Každý z návrhov má zástancov a odporcov. Ja by som sa priklonil k poslednej možnosti. Tento text by mohol mať súvis s iným 1. Kor 1,31 jak je psáno: `Kdo se chlubí, ať se chlubí v Pánu´. Myslím, že to dobre korešponduje s daným textom. Chce sa tým povedať aby sa nikto nepovyšoval vlastným rozumom, lebo je tu rozum ktorý je najvyšší. Historicky podobne sa vyjadril aj Ján Zlatoústy: myslia sa tým Ježišove slová z Mk 10,44 a kdo chce být mezi vámi první, buď otrokem všech.
1. text ako taký nedáva zmysel a slová "nad to čo je napísané" sa pri prepisovaní do textu dostali omylom z opravnej poznámky na okraji strany. Preto by tieto slová mali byť pri preklade vynechané.
2. nejaké známe príslovie "naučte sa, ako sa hovorí, …"
3. myslí sa nejaký dokument známy v komunite (Ale aký? Prečo nie je špecifikovaný?)
4. všeobecné povzbudenie dodržiavať mieru - neprekračovať hranice, čo by mohlo viesť k vyvyšovaniu sa.
5. Písmo, teda podľa vtedajšieho chápania SZ.
Každý z návrhov má zástancov a odporcov. Ja by som sa priklonil k poslednej možnosti. Tento text by mohol mať súvis s iným 1. Kor 1,31 jak je psáno: `Kdo se chlubí, ať se chlubí v Pánu´. Myslím, že to dobre korešponduje s daným textom. Chce sa tým povedať aby sa nikto nepovyšoval vlastným rozumom, lebo je tu rozum ktorý je najvyšší. Historicky podobne sa vyjadril aj Ján Zlatoústy: myslia sa tým Ježišove slová z Mk 10,44 a kdo chce být mezi vámi první, buď otrokem všech.
Re: Texty, které možná chápeme jinak
Dědo,
už jsem o tom psala výše.(Wed 21 Feb - 8:41, nikdo na to nezareagoval). Je to text, kterým jsme bývali u SJ napomínáni, když jsme něčemu z Písma rozuměli jinak, než chtěl VRO. Podle mne byl ten text zneužitý k tomuto účelu a do některých se tak zapsal, že ho používají pořád k napomínání druhých, když chápou texty z Písma jinak, než jsou oni zvyklí.
Ještě jednou tu zkopíruju kontext:
1. Korinťanům 3:21-4:10
A tak ať se nikdo nechlubí lidmi. Všechno je vaše, ať Pavel nebo Apollos nebo Petr, ať svět nebo život nebo smrt, přítomnost nebo budoucnost, všechno je vaše, vy však jste Kristovi a Kristus je Boží. Proto ať nás všichni pokládají za služebníky Kristovy a správce Božích tajemství. Od správců se nežádá nic jiného, než aby byl každý shledán věrným. Mně tedy pramálo záleží na tom, soudíte li mě vy nebo jakýkoliv lidský soud. Vždyť ani já nejsem soudcem sám nad sebou; ničeho si nejsem sice vědom, tím však ještě nejsem ospravedlněn, neboť mým soudcem je Pán. Nevyslovujte proto soudy předčasně, dokud Pán nepřijde. On vynese na světlo to, co je skryto ve tmě, a zjeví záměry srdcí; tehdy se člověku dostane chvály od Boha.Toto jsem, bratří, kvůli vám vztáhl na sebe a na Apolla, abyste se na nás naučili, co znamená 'ne nad to, co je psáno', a nikdo se nepyšnil jedním z nás proti druhému. Kdo ti dal vyniknout? Máš něco, co bys nebyl dostal? A když jsi to dostal, proč se chlubíš, jako bys to nebyl dostal? Už jste nasyceni, už jste zbohatli, vešli jste do Božího království, a my ne! Kéž byste skutečně vešli do království, abychom i my kralovali spolu s vámi! Skoro se mi zdá, že nás apoštoly Bůh určil na poslední místo, jako vydané na smrt; stali jsme se podívanou světu, andělům i lidem. My jsme blázni pro Krista, vy ovšem jste v Kristu rozumní; my jsme slabí, vy silní; vy slavní, my beze cti.
Už jsem to psala minule, že to na mě dělá dojem, že jde o vztahy v Korintském sbou, že tu Pavel mluví o tom, že se nemáme jeden nad druhým vyvyšovat a vynášet předčasné soudy.
Taky je zajímavé zamyslet se, o čem to tak mohla být řeč, že se nemá jít nad to"co bylo psáno". Maximálně tak starý zákon, nový přece tehdy ještě napsán nebyl. Takže ten ani nemohl mít Pavel na mysli. Otázka je, co měl teda vůbec na mysli. A jestli to není spíš nějak tak, jak píše Stefan. Z kontextu je to docela patrné, ne?
už jsem o tom psala výše.(Wed 21 Feb - 8:41, nikdo na to nezareagoval). Je to text, kterým jsme bývali u SJ napomínáni, když jsme něčemu z Písma rozuměli jinak, než chtěl VRO. Podle mne byl ten text zneužitý k tomuto účelu a do některých se tak zapsal, že ho používají pořád k napomínání druhých, když chápou texty z Písma jinak, než jsou oni zvyklí.
Ještě jednou tu zkopíruju kontext:
1. Korinťanům 3:21-4:10
A tak ať se nikdo nechlubí lidmi. Všechno je vaše, ať Pavel nebo Apollos nebo Petr, ať svět nebo život nebo smrt, přítomnost nebo budoucnost, všechno je vaše, vy však jste Kristovi a Kristus je Boží. Proto ať nás všichni pokládají za služebníky Kristovy a správce Božích tajemství. Od správců se nežádá nic jiného, než aby byl každý shledán věrným. Mně tedy pramálo záleží na tom, soudíte li mě vy nebo jakýkoliv lidský soud. Vždyť ani já nejsem soudcem sám nad sebou; ničeho si nejsem sice vědom, tím však ještě nejsem ospravedlněn, neboť mým soudcem je Pán. Nevyslovujte proto soudy předčasně, dokud Pán nepřijde. On vynese na světlo to, co je skryto ve tmě, a zjeví záměry srdcí; tehdy se člověku dostane chvály od Boha.Toto jsem, bratří, kvůli vám vztáhl na sebe a na Apolla, abyste se na nás naučili, co znamená 'ne nad to, co je psáno', a nikdo se nepyšnil jedním z nás proti druhému. Kdo ti dal vyniknout? Máš něco, co bys nebyl dostal? A když jsi to dostal, proč se chlubíš, jako bys to nebyl dostal? Už jste nasyceni, už jste zbohatli, vešli jste do Božího království, a my ne! Kéž byste skutečně vešli do království, abychom i my kralovali spolu s vámi! Skoro se mi zdá, že nás apoštoly Bůh určil na poslední místo, jako vydané na smrt; stali jsme se podívanou světu, andělům i lidem. My jsme blázni pro Krista, vy ovšem jste v Kristu rozumní; my jsme slabí, vy silní; vy slavní, my beze cti.
Už jsem to psala minule, že to na mě dělá dojem, že jde o vztahy v Korintském sbou, že tu Pavel mluví o tom, že se nemáme jeden nad druhým vyvyšovat a vynášet předčasné soudy.
Taky je zajímavé zamyslet se, o čem to tak mohla být řeč, že se nemá jít nad to"co bylo psáno". Maximálně tak starý zákon, nový přece tehdy ještě napsán nebyl. Takže ten ani nemohl mít Pavel na mysli. Otázka je, co měl teda vůbec na mysli. A jestli to není spíš nějak tak, jak píše Stefan. Z kontextu je to docela patrné, ne?
Věra Kolafová - quaero- Poeet p?íspivku : 1373
Reputace : 0
Body : -21
Registration date : 24. 10. 06
Re: Texty, které možná chápeme jinak
Pro Quaero!
To, co jsi citovala jsou hodně říkající texty. Víš co ještě u textů praktikuji? Hledám jiné překladové verze, na netu to není žádný problém. Hodně používám Eurobible. net, především "Slovo na cestu", tam jsou texty používány ve velice ohebném překladu a to mi často lépe pomůže k jeho pochopení. To jen tak naokraj.
Jeremijáš 29,13 Budete mě hledat a naleznete mě, když se mne budete dotazovat celým svým srdcem.
Přísloví 2,4
budeš-li ji hledat jako stříbro a pátrat po ní jako po skrytých pokladech,
Pán s Tebou!
To, co jsi citovala jsou hodně říkající texty. Víš co ještě u textů praktikuji? Hledám jiné překladové verze, na netu to není žádný problém. Hodně používám Eurobible. net, především "Slovo na cestu", tam jsou texty používány ve velice ohebném překladu a to mi často lépe pomůže k jeho pochopení. To jen tak naokraj.
Jeremijáš 29,13 Budete mě hledat a naleznete mě, když se mne budete dotazovat celým svým srdcem.
Přísloví 2,4
budeš-li ji hledat jako stříbro a pátrat po ní jako po skrytých pokladech,
Pán s Tebou!
Vladislav Kulda- Poeet p?íspivku : 396
Age : 67
vztah k organizaci : *
Reputace : 0
Body : -9
Registration date : 21. 04. 06
Re: Texty, které možná chápeme jinak
Je to text, kterým jsme bývali u SJ napomínáni, když jsme něčemu z Písma rozuměli jinak, než chtěl VRO. Podle mne byl ten text zneužitý k tomuto účelu
...texty ap. Pavla jsou obtizne na pochopeni a to zduvodu, ze nam neni casto znamo pozadi jeho odpovedi; nac trebas reaguji, co bylo predmetem sporu. Proto jeho texty uz i pro Petra (znamy citat o manipulacich) duvodem k tomu, aby varoval pred riziky...znovu se timto problemem setkavame v patristice (napr. Irenej z Lyonu)....
...dodnes prezili (nejen u SJ) takove interpretace, ktere udajne podle Pavla stanovuji cirkevni podrizenost zeny, zatracuji "en bloc" homosexualitu, nebo schvaluji otrokarsky system...
...sice ma "ocistny smysl" zabyvat se omyly minulosti z hlediska osobnich prozitku, ale dlouhodobe je to destruktivni...vymezovat se vuci SJ vede ke staveni barikad, ke zkreslovani na "cerne-bile", na identicky postup jako SJ ovsem s opacnym ZNAMENKEM smerujici k "my-oni"/"ja-oni"...
...SJ jsou LAICKE NABOZENSKE HNUTI (moje definice), kde:
LAICKE - znaci nekriticke prijeti "pravd" a jejich "zakonzervovani" do dogmatu,aniz by doslo k metodickem zjisteni pramenu, autenticity, miry nejistoty atd. atd....
Petr W.- Poeet p?íspivku : 489
Reputace : 1
Body : 12
Registration date : 12. 02. 06
Strana 1 z 1
Povolení tohoto fóra:
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru