KIPA neboli JARMULKA
+11
sazeč
zbysek
Melissa
pepakrocan
Jiří Brei
daniely
noname
jája
gari
witness
Martin Cibulka
15 posters
Strana 5 z 5
Strana 5 z 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: KIPA neboli JARMULKA
Pro Yxoxse:
Buď té lásky a když už tvrdíš, že „Pavel v dopise Židům hovoří o zastaralosti Zákona“, tak alespoň vypiš ten verš, kde se nachází, protože si nepamatuji, že by se na některém místě hovořilo „o zastaralosti Zákona“. A pokud máš na mysli verš z Židům 8:13, tak bych ocenil, kdyby sis ho propříště ráčil nejprve přečíst a odvolával se na něj teprve tehdy, až se přesvědčíš, že tomu je tak, jak myslíš. Nebo chci tak moc po Tobě?
Buď té lásky a když už tvrdíš, že „Pavel v dopise Židům hovoří o zastaralosti Zákona“, tak alespoň vypiš ten verš, kde se nachází, protože si nepamatuji, že by se na některém místě hovořilo „o zastaralosti Zákona“. A pokud máš na mysli verš z Židům 8:13, tak bych ocenil, kdyby sis ho propříště ráčil nejprve přečíst a odvolával se na něj teprve tehdy, až se přesvědčíš, že tomu je tak, jak myslíš. Nebo chci tak moc po Tobě?
Re: KIPA neboli JARMULKA
Bráškové a sestřičky.
Žid 7, 18 Tím se ovšem ruší předchozí příkaz jako neúčinný a neužitečný –
19 zákon totiž nic nepřivedl k dokonalosti – avšak na jeho místo přichází lepší naděje, jejíž mocí přistupujeme až k Bohu.
Vada byla v tom, že Zákon nečinil to, co učinil Kristus jednou provždy tedy jeho oběť, proto když přišel Kristus a učinil to, čeho Zákon nebyl schopen ani to nebyla jeho úloha naopak, tak je jasné, že s Kristem muselo skončit to, co má v sobě vadu. My jsme stvořeni pro život ne pro umírání, tedy napřed abychom pochopili, co je to život, musel člověk pochopit hřích viz Zákon, když se tak stalo v Kristu, tak proč pak žít dle toho, co má vadu pro to abychom žili, proto věřím tomu, co přináší život-trvalý a tím je Kristus. Zákon mi ukazuje, že jsem hříšný, Kristus mi ukazuje, že jsem ospravedlněn na základě ne každoroční oběti, ale oběti která byla dána jednou provždy. Co je tedy pro mě lepší, Zákon který mě usvědčuje z hříchu, nebo Kristus, který mě činí spravedlivým? :-)
Martine, ne vycházím ze 7v: Kdyby totiž ta první smlouva byla bez vady, nebylo by třeba připravovat druhou. Což potvrzuje i Pavel:Buď té lásky a když už tvrdíš, že „Pavel v dopise Židům hovoří o zastaralosti Zákona“, tak alespoň vypiš ten verš, kde se nachází, protože si nepamatuji, že by se na některém místě hovořilo „o zastaralosti Zákona“. A pokud máš na mysli verš z Židům 8:13, tak bych ocenil, kdyby sis ho propříště ráčil nejprve přečíst a odvolával se na něj teprve tehdy, až se přesvědčíš, že tomu je tak, jak myslíš. Nebo chci tak moc po Tobě?
Žid 7, 18 Tím se ovšem ruší předchozí příkaz jako neúčinný a neužitečný –
19 zákon totiž nic nepřivedl k dokonalosti – avšak na jeho místo přichází lepší naděje, jejíž mocí přistupujeme až k Bohu.
Vada byla v tom, že Zákon nečinil to, co učinil Kristus jednou provždy tedy jeho oběť, proto když přišel Kristus a učinil to, čeho Zákon nebyl schopen ani to nebyla jeho úloha naopak, tak je jasné, že s Kristem muselo skončit to, co má v sobě vadu. My jsme stvořeni pro život ne pro umírání, tedy napřed abychom pochopili, co je to život, musel člověk pochopit hřích viz Zákon, když se tak stalo v Kristu, tak proč pak žít dle toho, co má vadu pro to abychom žili, proto věřím tomu, co přináší život-trvalý a tím je Kristus. Zákon mi ukazuje, že jsem hříšný, Kristus mi ukazuje, že jsem ospravedlněn na základě ne každoroční oběti, ale oběti která byla dána jednou provždy. Co je tedy pro mě lepší, Zákon který mě usvědčuje z hříchu, nebo Kristus, který mě činí spravedlivým? :-)
Anonymní- Anonymní
Re: KIPA neboli JARMULKA
Pro Yxoxse, který napsal:
No, i kdybys vycházel ze 7. verše, tak tam čteme o vadě smlouvy a ne o vadě Zákona.Martine, ne vycházím ze 7v: Kdyby totiž ta první smlouva byla bez vady, nebylo by třeba připravovat druhou. Což potvrzuje i Pavel:
Zákon jako takový nemůže nikdy nic činit – v tom ta vada nespočívá. Vada naopak spočívá v podmínkách, za nichž je Zákon uplatňován. Pokud bychom byli odkázání pouze na levitskou kněžskou službu, nikdy bychom nemohli být prohlášení za spravedlivé. Proto je v Židům 7:18 příkaz o levitské kněžské službě označen „jako neúčinný a neužitečný“. „Lepší naděje“ (verš 19) tedy nepřichází na místo Zákona, ale na místo té levitské kněžské služby. Zákon i nadále ukazuje, co je hřích, zatímco Kristus nám podává pomocnou ruku, abychom neumírali v těch hříších. Kristus Tě neučiní spravedlivým, pokud budeš záměrně ignorovat Zákon (viz Matouš 5:17-20). Kristus totiž není „služebníkem hříchu“ (Galatským 2:17, EP).Vada byla v tom, že Zákon nečinil to, co učinil Kristus jednou provždy tedy jeho oběť, proto když přišel Kristus a učinil to, čeho Zákon nebyl schopen ani to nebyla jeho úloha naopak, tak je jasné, že s Kristem muselo skončit to, co má v sobě vadu.
Re: KIPA neboli JARMULKA
Ohledně Zákona jsem si dovolil opsát níže:
Pozn. v Jeruz. bibli:
/Mt 5:17/ Ježíš nepřichází zničit Zákon, Dt 4:8, (a celý dřívější řád), ani ho sankcionovat jako nedotknutelný, ale směřuje k tomu, aby mu svým učením a svým počínáním dal novou a definitivní formu, ve které se konečně plně uskutečňuje to, čemu Zákon razil cestu, srv. Mt.1:22; Mk.1:15. To platí zejména o ,,spravedlnosti", v.20, srv.3:15; Lv.19:15; Řím.1:16, o ,,dokonalé" spravedlnosti, v.42, pro kterou podávají řadu výrazných příkladů výroky v antitézích z vv.21-48. Starobylé přikázání postihuje též tajné touhy a pohnutky, a tak se týká i lidského nitra, srv.12:34; 23:25-28. Žádná podrobnost Zákona nesmí tedy být opomenuta, aspoň pokud není takto přivedena ke svému dovršení, vv.18-19; srv.13:52. Nejde o ulehčení, nýbrž o prohloubení, 11:28. Láska, která už byla shrnutím dřívějšího Zákona, 7:12; 22:34-40, stává se Ježíšovým novým přikázáním, Jan 13:34, a je naplněním veškerého Zákona, Řím.13:8-10; Gal.5:14; srv.Kol.3:14.
Další pozn. ve Stud. bibli s výkladovými poznámkami:
Kristovým záměrem je, aby se v životě jeho následovníků naplnil duchovní požadavek Božího zákona (Řím.3:31; 8:4). Vztah věřícího k Božímu zákonu obsahuje následující:
1) Zákon, který má věřící dodržovat, sestává z etrických a mravních zásad SZ (7:12; 22:36-40; Řím.3:31; Gal.5:14) a též z učení Krista a apoštolů (28:20; 1.Kor.7:19; 9:21; Gal.6:2). Tyto zákony odhalují všem povahu a vůli Boží a platí i dnes. Zákony, které se přímo vztahovaly na izraelský národ, např. zákony obětní, liturgické, spol. nebo občanské, již závazné nejsou (Žd 10:1-4; např. Lv 1:2-3; 24:10).
2) Věřící nesmějí pohlížet na Zákon jako na právní systém příkazů za účelem získání zásluh pro odpuštění a spásu (Gal.2:16,19). Zákon spíše musíme vidět jako mravní kodex pro ty, kdo již jsou vůči Bohu ve vztahu spasených a kdo poslušností Zákonu vyjadřují Kristův život v sobě (Rím.6:15-22).
3) Pro plnění Zákona je odrazovým můstkem víra v Krista. Vírou v něho se Bůh stává naším Otcem (srv.J.1:12). Proto věřící jsou poslušni nejen ze vztahu k Bohu jako svrchovanému Zákonodárci, ale i ze vztahu dětí ke svému Otci (Gal.4:6).
4) Vírou v Krista dostávají věřící z Boží milosti (Rím.5:21) a díky DS, který je v nich (Řím.8:13; Gal.3:5,14), vnitřní nutkání a sílu plnit Boží zákon (Rím.16:25-26; Žd 10:16). Duch nám pomáhá umrtvovat hříšné jednání těla a plnit Boží vůli (Rím.8:13; viz Mt 7:21). Vnější podvolení Zákonu musí tedy být doprovázeno vnitřní proměnou srdce a ducha (srv. vv.21-28).
5) Věřící, vysvobození z moci hříchu a podrobeni Bohu (Řím.6:18-22), následují princip ,,víry" tím, že jejich ,,zákonem je Kristus" (1.Kor.9:21). Takto plníme ,,zákon Kristův" (Gal.6:2) a tak jsme niterně věrni požadavku Zákona (viz Řím.7:4; Gal.3:19; 5:16-25).
6) Ježíš s důrazem učí, že konat vůli jeho nebeského Otce je trvalou podmínkou pro vstup do nebeského království (viz 7:21).
Pozn. v Jeruz. bibli:
/Mt 5:17/ Ježíš nepřichází zničit Zákon, Dt 4:8, (a celý dřívější řád), ani ho sankcionovat jako nedotknutelný, ale směřuje k tomu, aby mu svým učením a svým počínáním dal novou a definitivní formu, ve které se konečně plně uskutečňuje to, čemu Zákon razil cestu, srv. Mt.1:22; Mk.1:15. To platí zejména o ,,spravedlnosti", v.20, srv.3:15; Lv.19:15; Řím.1:16, o ,,dokonalé" spravedlnosti, v.42, pro kterou podávají řadu výrazných příkladů výroky v antitézích z vv.21-48. Starobylé přikázání postihuje též tajné touhy a pohnutky, a tak se týká i lidského nitra, srv.12:34; 23:25-28. Žádná podrobnost Zákona nesmí tedy být opomenuta, aspoň pokud není takto přivedena ke svému dovršení, vv.18-19; srv.13:52. Nejde o ulehčení, nýbrž o prohloubení, 11:28. Láska, která už byla shrnutím dřívějšího Zákona, 7:12; 22:34-40, stává se Ježíšovým novým přikázáním, Jan 13:34, a je naplněním veškerého Zákona, Řím.13:8-10; Gal.5:14; srv.Kol.3:14.
Další pozn. ve Stud. bibli s výkladovými poznámkami:
Kristovým záměrem je, aby se v životě jeho následovníků naplnil duchovní požadavek Božího zákona (Řím.3:31; 8:4). Vztah věřícího k Božímu zákonu obsahuje následující:
1) Zákon, který má věřící dodržovat, sestává z etrických a mravních zásad SZ (7:12; 22:36-40; Řím.3:31; Gal.5:14) a též z učení Krista a apoštolů (28:20; 1.Kor.7:19; 9:21; Gal.6:2). Tyto zákony odhalují všem povahu a vůli Boží a platí i dnes. Zákony, které se přímo vztahovaly na izraelský národ, např. zákony obětní, liturgické, spol. nebo občanské, již závazné nejsou (Žd 10:1-4; např. Lv 1:2-3; 24:10).
2) Věřící nesmějí pohlížet na Zákon jako na právní systém příkazů za účelem získání zásluh pro odpuštění a spásu (Gal.2:16,19). Zákon spíše musíme vidět jako mravní kodex pro ty, kdo již jsou vůči Bohu ve vztahu spasených a kdo poslušností Zákonu vyjadřují Kristův život v sobě (Rím.6:15-22).
3) Pro plnění Zákona je odrazovým můstkem víra v Krista. Vírou v něho se Bůh stává naším Otcem (srv.J.1:12). Proto věřící jsou poslušni nejen ze vztahu k Bohu jako svrchovanému Zákonodárci, ale i ze vztahu dětí ke svému Otci (Gal.4:6).
4) Vírou v Krista dostávají věřící z Boží milosti (Rím.5:21) a díky DS, který je v nich (Řím.8:13; Gal.3:5,14), vnitřní nutkání a sílu plnit Boží zákon (Rím.16:25-26; Žd 10:16). Duch nám pomáhá umrtvovat hříšné jednání těla a plnit Boží vůli (Rím.8:13; viz Mt 7:21). Vnější podvolení Zákonu musí tedy být doprovázeno vnitřní proměnou srdce a ducha (srv. vv.21-28).
5) Věřící, vysvobození z moci hříchu a podrobeni Bohu (Řím.6:18-22), následují princip ,,víry" tím, že jejich ,,zákonem je Kristus" (1.Kor.9:21). Takto plníme ,,zákon Kristův" (Gal.6:2) a tak jsme niterně věrni požadavku Zákona (viz Řím.7:4; Gal.3:19; 5:16-25).
6) Ježíš s důrazem učí, že konat vůli jeho nebeského Otce je trvalou podmínkou pro vstup do nebeského království (viz 7:21).
sazeč- Poeet p?íspivku : 1699
Reputace : 2
Body : 1696
Registration date : 27. 04. 09
Re: KIPA neboli JARMULKA
Bráškové a sestřičky.
OK, Martine. Jinak, je pro křesťana závazné desatero? Jestli odpovíš ano, musím se ptát, může nastat situace, že nějaká část z desatera nemůže být pro křesťana použita jednoduše proto, že ani on a ani jeho předci nic z toho, co v tom přikázání stojí, není pravda nebo-li nikdo to nezažil? Mám namysli první přikázání z desatera. Kdo z křesťanů, pohanů, může říci, že někdo z jeho předků byl v Egyptě a Bůh jej skrze Mojžíše vyvedl? (Ex 20, 2) Proto je zde na místě otázka nebo spíše polemika nad tím, že někteří lpí na doslovném dodržování desatera a jiní na duchovním, ale je tu problém nebo rozpor, protože třeba v tomto případě někdo může namítnout, že toto přikázání je pro křesťany závazné v té duchovní oblasti, ale můžeme desatero takto porcovat, že něco je chápáno duchovně a něco doslova???
A co toto, jak se na to dívají Mesiánští Židé potažmo Martine ty sám?
Jer 3, 16 A stane se, že se v oněch dnech na zemi rozmnožíte a rozplodíte, je výrok Hospodinův. Nebude se už říkat: ‚Schrána smlouvy Hospodinovy,‘ ani jim na mysl nepřijde, nebudou ji připomínat, nebudou ji postrádat, nebude už zhotovena.
Co bylo v Truhle? Nebyly tam náhodou desky Zákona? Nehovoří tedy tento text z Jeremijáše náhodou o tom, že desatero nebude potřeba?
Vlastně jiný text z NZ to potvrzuje
Žid 12, 18 Nestanuli jste jako Izrael před tím, co je hmatatelné: před ‚hořícím ohněm, temnotou, mrákotou, bouří,
19 zvukem polnice a před hlasem Božích slov‘, při němž posluchači prosili, aby toho byli ušetřeni.
Jaká to je situace, o které zde v Židům čteme, není to náhodou o tomto?
Ex 20, 18 Všechen lid pozoroval hřmění a blýskání, zvuk polnice a kouřící se horu. Lid to pozoroval, chvěl se a zůstal stát opodál.
19 Řekli Mojžíšovi: „Mluv s námi ty a budeme poslouchat. Bůh ať s námi nemluví, abychom nezemřeli.“
Proto bych rád četl rozumný názor na tyto úvahy.
Děkuji yxoxs
OK, Martine. Jinak, je pro křesťana závazné desatero? Jestli odpovíš ano, musím se ptát, může nastat situace, že nějaká část z desatera nemůže být pro křesťana použita jednoduše proto, že ani on a ani jeho předci nic z toho, co v tom přikázání stojí, není pravda nebo-li nikdo to nezažil? Mám namysli první přikázání z desatera. Kdo z křesťanů, pohanů, může říci, že někdo z jeho předků byl v Egyptě a Bůh jej skrze Mojžíše vyvedl? (Ex 20, 2) Proto je zde na místě otázka nebo spíše polemika nad tím, že někteří lpí na doslovném dodržování desatera a jiní na duchovním, ale je tu problém nebo rozpor, protože třeba v tomto případě někdo může namítnout, že toto přikázání je pro křesťany závazné v té duchovní oblasti, ale můžeme desatero takto porcovat, že něco je chápáno duchovně a něco doslova???
A co toto, jak se na to dívají Mesiánští Židé potažmo Martine ty sám?
Jer 3, 16 A stane se, že se v oněch dnech na zemi rozmnožíte a rozplodíte, je výrok Hospodinův. Nebude se už říkat: ‚Schrána smlouvy Hospodinovy,‘ ani jim na mysl nepřijde, nebudou ji připomínat, nebudou ji postrádat, nebude už zhotovena.
Co bylo v Truhle? Nebyly tam náhodou desky Zákona? Nehovoří tedy tento text z Jeremijáše náhodou o tom, že desatero nebude potřeba?
Vlastně jiný text z NZ to potvrzuje
Žid 12, 18 Nestanuli jste jako Izrael před tím, co je hmatatelné: před ‚hořícím ohněm, temnotou, mrákotou, bouří,
19 zvukem polnice a před hlasem Božích slov‘, při němž posluchači prosili, aby toho byli ušetřeni.
Jaká to je situace, o které zde v Židům čteme, není to náhodou o tomto?
Ex 20, 18 Všechen lid pozoroval hřmění a blýskání, zvuk polnice a kouřící se horu. Lid to pozoroval, chvěl se a zůstal stát opodál.
19 Řekli Mojžíšovi: „Mluv s námi ty a budeme poslouchat. Bůh ať s námi nemluví, abychom nezemřeli.“
Proto bych rád četl rozumný názor na tyto úvahy.
Děkuji yxoxs
Anonymní- Anonymní
Re: KIPA neboli JARMULKA
Pro Yxoxse:
V naší mesiánské skupince učíme, že každý člověk je povinen dodržovat noachidská přikázání (viz http://cs.wikipedia.org/wiki/Sedm_noachidsk%C3%BDch_p%C5%99ik%C3%A1z%C3%A1n%C3%AD ), a také to, že pokud je chce někdo správně dodržovat, musí vycházet z Tóry a učení Ješuy ha-Mašiach. Nebo se Ti to nezdá dostatečně rozumné?
V naší mesiánské skupince učíme, že každý člověk je povinen dodržovat noachidská přikázání (viz http://cs.wikipedia.org/wiki/Sedm_noachidsk%C3%BDch_p%C5%99ik%C3%A1z%C3%A1n%C3%AD ), a také to, že pokud je chce někdo správně dodržovat, musí vycházet z Tóry a učení Ješuy ha-Mašiach. Nebo se Ti to nezdá dostatečně rozumné?
Re: KIPA neboli JARMULKA
Bráškové a sestřičky.
Ahoj Martine, k tomu mám jen toto:
2 Tim 4, 1 Před Bohem a Kristem Ježíšem, který bude soudit živé i mrtvé, tě zapřísahám pro jeho příchod a jeho království:
2 Hlásej slovo Boží, ať přijdeš vhod či nevhod, usvědčuj, domlouvej, napomínej v trpělivém vyučování.
3 Neboť přijde doba, kdy lidé nesnesou zdravé učení, a podle svých choutek si seženou učitele, kteří by vyhověli jejich přáním.
4 Odvrátí sluch od pravdy a přikloní se k bájím.
1 Tim 1, 3 Když jsem odcházel do Makedonie, žádal jsem tě, abys dále zůstal v Efezu a nikomu nedovolil učit odchylným naukám
4 a zabývat se bájemi a nekonečnými rodokmeny, které vedou spíše k jalovému hloubání než k účasti víry na Božím záměru.
5 Cílem našeho vyučování je láska z čistého srdce, z dobrého svědomí a z upřímné víry.
6 Od toho se někteří odchýlili a dali se na prázdné řeči.
7 Chtějí být učiteli zákona a nechápou ani svá vlastní slova ani podstatu toho, o čem s takovou jistotou mluví.
8 Víme, že zákon je dobrý, když ho někdo užívá správně
9 a je si vědom, že zákon není určen pro spravedlivého, nýbrž pro lidi zlé a neposlušné, bezbožné a hříšníky, pro lidi bohaprázdné a světské, pro ty, kdo vztáhnou ruku proti otci a matce, pro vrahy,
10 smilníky, zvrhlíky, únosce, lháře, křivopřísežníky, a co se ještě příčí zdravému učení
11 podle evangelia slávy požehnaného Boha, které mi bylo svěřeno.
Ahoj Martine, k tomu mám jen toto:
2 Tim 4, 1 Před Bohem a Kristem Ježíšem, který bude soudit živé i mrtvé, tě zapřísahám pro jeho příchod a jeho království:
2 Hlásej slovo Boží, ať přijdeš vhod či nevhod, usvědčuj, domlouvej, napomínej v trpělivém vyučování.
3 Neboť přijde doba, kdy lidé nesnesou zdravé učení, a podle svých choutek si seženou učitele, kteří by vyhověli jejich přáním.
4 Odvrátí sluch od pravdy a přikloní se k bájím.
1 Tim 1, 3 Když jsem odcházel do Makedonie, žádal jsem tě, abys dále zůstal v Efezu a nikomu nedovolil učit odchylným naukám
4 a zabývat se bájemi a nekonečnými rodokmeny, které vedou spíše k jalovému hloubání než k účasti víry na Božím záměru.
5 Cílem našeho vyučování je láska z čistého srdce, z dobrého svědomí a z upřímné víry.
6 Od toho se někteří odchýlili a dali se na prázdné řeči.
7 Chtějí být učiteli zákona a nechápou ani svá vlastní slova ani podstatu toho, o čem s takovou jistotou mluví.
8 Víme, že zákon je dobrý, když ho někdo užívá správně
9 a je si vědom, že zákon není určen pro spravedlivého, nýbrž pro lidi zlé a neposlušné, bezbožné a hříšníky, pro lidi bohaprázdné a světské, pro ty, kdo vztáhnou ruku proti otci a matce, pro vrahy,
10 smilníky, zvrhlíky, únosce, lháře, křivopřísežníky, a co se ještě příčí zdravému učení
11 podle evangelia slávy požehnaného Boha, které mi bylo svěřeno.
Anonymní- Anonymní
Re: KIPA neboli JARMULKA
Pro Yxoxse, který napsal:
Jen doufám, že si tím nechtěl říct, že se to nějak vylučuje s tím, co jsem napsal.Ahoj Martine, k tomu mám jen toto:
Strana 5 z 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Strana 5 z 5
Povolení tohoto fóra:
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru